Copiii sub agresiune
Preț redus

Copiii sub agresiune

Una dintre temele care revin în aceste ample discuţii este calitatea manualelor care poartă în mare măsură răspunderea ruperii legăturilor umane dintre profesor şi elev, transformându-se în nişte chingi care interzic, prin insuficienţa marjei de libertate, funcţionarea bunului simţ şi a creativităţii. Am fost impresionată de faptul că, în această privinţă, comentatorii profesorului erau chiar mai radicali decât el, ajungându-se până la propunerea desfiinţării manualelor, pentru a nu mai împiedica adevărata comunicare, dacă nu sunt în stare să o ajute să se producă. Şi chiar dacă nu se va merge niciodată atât de departe, profesorii – şi mai ales superiorii lor – trebuie convinşi că nu sunt obligaţi să se cramponeze de manual şi de norme pedagogice înguste şi anchilozate; că regulile ţinerii unei ore nu trebuie să fie gratiile unei cuşti în care să-şi propună să introducă elevii; că ştiinţa pedagogiei este cu atât mai eficientă, cu cât este în stare să devină o artă, arta întâlnirii la mijlocul drumului dintre profesor şi elev în bucuria de a învăţa, în sensul tranzitiv şi intranzitiv al verbului.

7,00 RON 14,00 RON -50%
cu TVA

Una dintre temele care revin în aceste ample discuţii este calitatea manualelor care poartă în mare măsură răspunderea ruperii legăturilor umane dintre profesor şi elev, transformându-se în nişte chingi care interzic, prin insuficienţa marjei de libertate, funcţionarea bunului simţ şi a creativităţii. Am fost impresionată de faptul că, în această privinţă, comentatorii profesorului erau chiar mai radicali decât el, ajungându-se până la propunerea desfiinţării manualelor, pentru a nu mai împiedica adevărata comunicare, dacă nu sunt în stare să o ajute să se producă. Şi chiar dacă nu se va merge niciodată atât de departe, profesorii – şi mai ales superiorii lor – trebuie convinşi că nu sunt obligaţi să se cramponeze de manual şi de norme pedagogice înguste şi anchilozate; că regulile ţinerii unei ore nu trebuie să fie gratiile unei cuşti în care să-şi propună să introducă elevii; că ştiinţa pedagogiei este cu atât mai eficientă, cu cât este în stare să devină o artă, arta întâlnirii la mijlocul drumului dintre profesor şi elev în bucuria de a învăţa, în sensul tranzitiv şi intranzitiv al verbului.

SM-COA-A01
Fișa tehnică
An apariție
2016
Ediție
I
ISBN
978-606-8401-74-4
Format
12,2 CM x 21,0 CM
Număr pagini
151
Tip copertă
Broșată

Apariția postumă a acestei cărți, prima dintre cele încredințate spre publicare de către Solomon Marcus editurii Spandugino la începutul acestui an, adaugă încă o mărturie privind lupta cea bună, pe care acesta a purtat-o neobosit, până în ultima clipă a vieții sale, pentru o educație de calitate.

Articolele „Copiii, sub agresiunea unei școli care le ignoră nevoile și drepturile” și „Ușor cu pianul pe scări” au fost publicate inițial pe site-ul Contributors.ro, la data de 26 ianuarie 2016 și, respectiv, la 11 februarie 2016. Comentariile au apărut însă în săptămânile imediat următoare, o parte a lor fiind preluată în acest volum.

Solomon Marcus avea să se stingă numai o lună mai târziu.

Ne revine datoria de onoare nouă, celor care am avut șansa uriașă de a-l fi cunoscut şi prețuit, să-i păstrăm vie memoria, cu credința că „Marea viață poate începe după moartea biologică. De fapt, testul pentru calitatea unei vieți umane îl reprezintă capacitatea de a supraviețui prin realizările ei.” (Solomon Marcus)

Profesiunea noastră de credință va rămâne aceea de a-l urma pe Solomon Marcus și în actualitate, împreună cu toţi cei care se vor dovedi a fi demni purtători ai spiritului său etern viu.

Editor - Lavinia Spandonide
1 noiembrie 2016

„Noi nu avem o şcoală centrată pe elev! Noi avem acum o școală centrată pe profesor! Totul este construit sub o imensă minciună! O ignorare a realității, o agresiune continuă! Acesta este portretul actual al școlii românești, pe care toată lumea îl ignoră!”


„Eșecul școlii vine din faptul că, în prea mare măsură, noi ignorăm faptul că singura învățare autentică este aceea care se face în stare de relaxare, de plăcere și de bucurie. Aceasta este singura învățare autentică. Ați auzit de Moisil. Moisil avea o vorbă, care este valabilă nu doar la copii, ci la toată lumea: „Omul, când nu înțelege ceva, e contra.“ Adică, tendința naturală e să te opui la ceea ce nu înțelegi.”


„Are loc o triplă agresiune: la adresa sănătății psihosomatice a elevilor de a V-a, copii de 11 ani; la adresa disciplinei biologice, prin incapacitatea autorilor de a opera o selecție care să tempereze tentația descriptivă și clasificatoare, înlocuind-o cu selecție, explicare și ierarhizare; la adresa limbii române, căreia i se refuză construcțiile ce dau măsura capacității sale culturale, explicative și argumentative. Multe din descrieri și clasificări pot fi plasate pe internet, iar naveta între acestea și cultura pe hârtie ar face posibile diferite opțiuni.”