PRIMELE VERSURI — Poezii inedite și variante timpurii (1905-1912)
Două manuscrise necunoscute, cu numeroase versuri inedite și variante timpurii scrise de Ion Pillat între 1905-1912, au ieșit la iveală în ultimii trei ani, într-un mod aproape miraculos.
Două manuscrise necunoscute, cu numeroase versuri inedite și variante timpurii scrise de Ion Pillat între 1905-1912, au ieșit la iveală în ultimii trei ani, într-un mod aproape miraculos. Întreaga poezie pillatiană de mai târziu, cu temele ei recurente, se regăsește in nuce în aceste prime producții lirice, trasate cu linii oricât de nesigure. Numai o privire grăbită le-ar putea trata ca pe niște simple exerciții pentru șlefuirea meșteșugului versificării. Cu toate scăderile inerente, privite empatic de prietenul V. Voiculescu drept „inevitabile ușurătăți ale începuturilor”, și în ciuda influențelor evidente, cele dintâi încercări lirice ale lui Ion Pillat, „comparate cu versurile contemporanilor, mulți ciraci macedonskieni sau epigoni eminescieni, au prestanță și pot numi, fără vreo umbră de îndoială, un poet”, după cum observa la un moment dat Cornel Ungureanu. Nu întâmplător, Titu Maiorescu, scrutând viitorul încă o dată profetic, a sesizat în versurile timpurii, așternute de tânărul Ion Pillat într-un caiet din 1911, germenii viitoarei păduri, reținând spre publicare în „Convorbiri literare” nu o singură poezie, ci mai multe.
Carmen Brăgaru
Fișa tehnică
- An apariție
- 2024
- ISBN
- 978-630-6543-57-1
- Format
- 155 x 215 mm
- Număr pagini
- 280
- Tip copertă
- Cartonată
- Ediţie îngrijită, studiu introductiv, note, variante şi schiţă cronologică de
- Carmen Brăgaru
LA IZVOR
Amurgul moare jos în vale
Şi mieii‑n turmă se cobor.
Un ciobănaş păşind agale
Tainic doineşte‑n urma lor.
De la cules de mure iese
O fată mare cu‑n urcior;
L‑a auzit de pe colnice,
Grăbeşte pasul spre izvor.
Colo‑n răscrucea din zăvoi
S‑au întâlnit… mieii s‑adapă
Şi ea cu pumnii amândoi
Îi dă, râzând cu hohot, apă. (Ion Pillat)
„Mai întâi, trebuie observat că explozia lirică înregistrată în 1910 şi expansiunea din anii imediat următori se datorează întâlnirii cu Florica Rosetti, muza incontestabilă a celor mai multe versuri din acea etapă de început. În al doilea rând, este de reţinut faptul că trezirea poetică se produsese anterior, chiar dacă nu fusese luată tocmai în serios. În al treilea rând, trebuie spus că, dintre aceste peste o sută de producţii poetice timpurii, mai mult de o treime se regăseşte în manuscrisele descrise în secţiunile precedente, dovada peremptorie că Ion Pillat, pentru a se prezenta ca poet aspirant, selectase doar versurile considerate mai reuşite din punct de vedere tematic şi artistic..” [...]
„Întorcându‑ne la poezia începutului, dacă în ciclul Casa amintirii din ediţia definitivă de autor, în textele acreditate drept aurorale şi datate cu anul compunerii, influenţele fuseseră estompate (prin nedeclarată prelucrare substanţială ulterioară), rămânând doar sonuri sau structuri prozodice recognoscibile din Coşbuc şi mai ales din Eminescu, în variantele cu adevărat timpurii publicate în ediţia de faţă, se pot detecta sintagme sau versuri întregi din aceştia.” (Carmen Brăgaru)