Despre fenomenologia muzicală

Despre fenomenologia muzicală

Textul publicat pentru prima oară în 2001, de Gundolf Lehmhaus, este prezentat aici într-o nouă ediție, prelucrată cu mare grijă și căreia i s-au adăugat numeroase exemple de partituri, alături de alte expuneri însoțitoare.

40,00 RON
cu TVA
Stoc epuizat
  • Security policy (edit with Customer reassurance module) Security policy (edit with Customer reassurance module)
  • Delivery policy (edit with Customer reassurance module) Delivery policy (edit with Customer reassurance module)
  • Return policy (edit with Customer reassurance module) Return policy (edit with Customer reassurance module)

Textul publicat pentru prima oară în 2001, de Gundolf Lehmhaus, este prezentat aici într-o nouă ediție, prelucrată cu mare grijă și căreia i s-au adăugat numeroase exemple de partituri, alături de alte expuneri însoțitoare.

SC-DEM-A01
Fișa tehnică
Traducător
Anca Fronescu
An apariție
2012
Ediție
I
ISBN
978-606-8401-05-8
Format
13,5 CM x 20,0 CM
Număr pagini
105
Tip copertă
Cartonată

În 1985, Sergiu Celibidache, originar din România, cosmopolit și dirijor de excepție, foarte admirat, unul dintre cei mai mari profesori și „maeștri ai orchestrei”, a susținut la München singurul discurs al vieții sale. Ce-i drept, încă din perioada sa berlineză, Celibidache a predat neîntrerupt teoria și practica fenomenologiei sale muzicale; la fel de adevărat este că mijlocirea vie a învățăturii sale a avut pentru el aproape aceeași valoare precum practica muzicală. Și totuși, în timpul vieții sale, a respins publicarea eseurilor sale formidabile, care reflectau o străduință nemărginită în a forma cele mai sofisticate gânduri pe tema aceasta. Nu a dorit să se lase copleșit de seducția (re)prezentării superficiale a unei teorii, care putea fi cuprinsă doar cu gândul și care nu putea să se afle în corelație cu ceea ce se întâmpla într-adevăr în realitate. Ce-i drept, doar această singură dată s-a decis la o expunere veritabil „frontală” despre învățătura sa, (hotărâre) care pare a se afla în contradicție radicală cu tot ce a crezut și practicat în viața sa consacrată muzicii. Textul publicat pentru prima oară în 2001, de Gundolf Lehmhaus, este prezentat aici într-o nouă ediție, prelucrată cu mare grijă și căreia i s-au adăugat numeroase exemple de partituri alături de alte expuneri însoțitoare. 

„Ca membru activ al Fundației «Sergiu Celibidache», pot spune, fără echivoc, că scopul nostru comun este să ne apropiem de fenomenologie mai ales ajutați de predarea vie a acestei teme în cadrul seminarelor, dar și să o completăm prin documente cum este acesta de față. Comentariile pline de însemnătate care se găsesc aici pot deschide atât muzicienilor, cât și cititorilor receptivi, care sunt cuceriți de acest text, noi orizonturi. Așa cum un CD reprezintă, înainte de toate, numai certificarea unui concert, la fel și această ediție se vrea a fi în primul rând un document, care să facă posibilă o preocupare și mai profundă pentru potențialul viu al fenomenologiei muzicale”

- A declarat Serge Ioan Celibidache, președinte al Fundației „Sergiu Celibidache”.

„Este muzica doar consecința sunetului? Acea noua născocire, care nu se mai ivește nicăieri altundeva, condiționată de efectele secundare ale unei singulare bogății pentru om? Nu. Esența muzicii se află în relația ton - om și în căutarea corespondențelor dintre această structură a sunetului și structura universului afectiv uman.


Sunetul nu este muzică, sunetul poate deveni muzică.


Oare ar ajunge omul mai ușor la muzica adevărată prin fenomenologie? Nu! Dacă a ajuns la muzică, dacă a rămas fidel naturii sale divine, atunci fenomenologia este mereu acolo. Fenomenologia nu este un panaceu pentru muzicienii talentați, dar bolnavi și pentru tenori sănătoși, dar afoni. Nu poate fi toate astea. Dar noi știm deja că nu se lasă cuprinsă ușor într-o «învăluire de limbaj».”