A transmite, A învăța
Nou

A transmite, A învăța

Ce înseamnă a învăța? Ce presupune și cum are loc învățarea? La aceste întrebări, școala contemporană aduce un răspuns categoric: școala tradițională s-a înșelat, ea a vrut să transmită cunoștințe inoculându-le, prin intermediul dascălilor, unor elevi pasivi. Această pedagogie prin impunere nu funcționează. Ea trebuie înlocuită cu o pedagogie activă, care face din copil actorul construirii cunoștințelor sale. Ne aflăm însă în momentul când răspunsul acesta se dovedește a fi la fel de fals, în semi-adevărul lui, ca și filosofia anterioară. Totul trebuie luat de la capăt. Este problema fundamentală a școlii de azi, căzută într-o incertitudine totală privind natura activității pe care o are de îndeplinit. 

Aceasta este și problema pe care cartea de față se străduiește s-o clarifice, mai întâi degajând originile istorice ale acestui model pedagogic, apoi arătându-i, prin mai multe exemple, limitele. În sfârșit, și în mod special, propunând o reflecție asupra unei experiențe primordiale a cărei amintire adulții o resping: dificultatea de a învăța, care este inseparabilă de necesitatea unei transmiteri. Cu ce condiții, în ce fel, prin ce mecanisme este posibilă o asemenea transmitere? Nu e vorba aici de a oferi niște soluții de-a gata, ci de contribui la schițarea cadrului unui necesar efort de reîntemeiere. 

30,00 RON
cu TVA
  • Security policy (edit with Customer reassurance module) Security policy (edit with Customer reassurance module)
  • Delivery policy (edit with Customer reassurance module) Delivery policy (edit with Customer reassurance module)
  • Return policy (edit with Customer reassurance module) Return policy (edit with Customer reassurance module)

Ce înseamnă a învăța? Ce presupune și cum are loc învățarea? La aceste întrebări, școala contemporană aduce un răspuns categoric: școala tradițională s-a înșelat, ea a vrut să transmită cunoștințe inoculându-le, prin intermediul dascălilor, unor elevi pasivi. Această pedagogie prin impunere nu funcționează. Ea trebuie înlocuită cu o pedagogie activă, care face din copil actorul construirii cunoștințelor sale. Ne aflăm însă în momentul când răspunsul acesta se dovedește a fi la fel de fals, în semi-adevărul lui, ca și filosofia anterioară. Totul trebuie luat de la capăt. Este problema fundamentală a școlii de azi, căzută într-o incertitudine totală privind natura activității pe care o are de îndeplinit. 

Aceasta este și problema pe care cartea de față se străduiește s-o clarifice, mai întâi degajând originile istorice ale acestui model pedagogic, apoi arătându-i, prin mai multe exemple, limitele. În sfârșit, și în mod special, propunând o reflecție asupra unei experiențe primordiale a cărei amintire adulții o resping: dificultatea de a învăța, care este inseparabilă de necesitatea unei transmiteri. Cu ce condiții, în ce fel, prin ce mecanisme este posibilă o asemenea transmitere? Nu e vorba aici de a oferi niște soluții de-a gata, ci de contribui la schițarea cadrului unui necesar efort de reîntemeiere. 

MC-ATI-A01
Fișa tehnică
An apariție
2019
Ediție
I
ISBN
978-606-8944-25-8
Format
14 CM x 20.5 CM
Număr pagini
288
Tip copertă
Cartonată

„Să clarifice locul și rolul transmiterii, să elucideze natura fenomenului învățării: acesta este programul căruia cartea noastră, cu toată modestia, vrea să-i pună primele baze, dovedindu-i mai întâi justificarea și temeinicia. Transmiterea și învățarea trebuie reexaminate, în cele din urmă, dincolo de contradicțiile lor de suprafață, ca niște poli care, în profunzime, se dovedesc complementari.” 

„Problema cea mai profundă a școlii de azi este că ea nu mai știe ce înseamnă învățarea.” 

„Parcurgând acest volum, vom descoperi că șansa școlii viitorului, care integrează dimensiunea transmiterii, pentru a înțelege și pentru a practica mai bine învățarea, nu este alta decât aceea de a accentua dimensiunea existențială a învățării, care nu se realizează decât între un profesor și un elev, care constituie un cadru al acestei transmiteri; un cadru care nu poate fi eliminat, înlocuit de ecran. 

Sunt pagini splendide despre relația maestru-discipol, aplicate în toate domeniile, începând de la cultura religioasă sau duhovnicească până la lumea academică.” 

Bogdan Tătaru-Cazaban