Choose language   
 
  • Conferință și lansare de carte
    11.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Facultatea de Sociologie și Asistență Socială din Bucureșt
  • Conferință și lansare de carte
    11.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Facultatea de Sociologie și Asistență Socială din Bucureșt
  • Conferință și lansare de carte
    11.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Facultatea de Sociologie și Asistență Socială din Bucureșt
  • Conferință și lansare de carte
    10.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Universitatea Națională de Arte (Bucureşti)
  • Conferință și lansare de carte
    10.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Universitatea Națională de Arte (Bucureşti)
  • Conferință și lansare de carte
    10.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Universitatea Națională de Arte (Bucureşti)
  • Conferință și lansare de carte
    08.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Librăria Șt. O. Iosif (Brașov)
  • Conferință și lansare de carte
    08.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Librăria Șt. O. Iosif (Brașov)
  • Conferință și lansare de carte
    08.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Librăria Șt. O. Iosif (Brașov)
  • Conferință și lansare de carte
    04.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Club A, București
  • Conferință și lansare de carte
    04.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Club A, București
  • Conferință și lansare de carte
    04.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Club A, București
  • Conferință și lansare de carte
    03.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Facultatea de Matematică, Universitatea din București
  • Conferință și lansare de carte
    03.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Facultatea de Matematică, Universitatea din București
  • Conferință și lansare de carte
    03.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Facultatea de Matematică, Universitatea din București

Vă aşteptăm şi pe Blogul editurii:


Newsletter


En préparation

  • Întâlniri cu Solomon Marcus vol. 3
     par Auteurs
  • Biblia vitaminelor
     par Dominique Rueff
  • Fără leac
     par Pamela Weintraub
  • Bătăliile vieții
     par Luc Montagnier
  • Rani deschise 7
     par Solomon Marcus

Ne citesc



Scrieri 5 – Principesa Elena Bibescu, marea pianistă, născută Kostaki Epureanu, și începuturile carierei pariziene a lui George Enescu, par C. D. Zeletin

Collection: Distinguo

Nr. pag.: 1552
Format: 11,5 x 18,5 cm cm
ISBN: 978-606-8401-58-4
 
 
eseu

Prix: 98 lei

Acheter



Volumul 5 al Scrierilor lui C.D. Zeletin, subintitulat Principesa Elena Bibescu, marea pianistă, născută Kostaki Epureanu, și începuturile carierei pariziene a lui George Enescu, prezintă întreaga viață a principesei Elena Bibescu, marea pianistă care l-a lansat pe George Enescu la Paris. Principesa a întreținut la Paris, vreme de peste un sfert de veac, un salon artistic în care se întâlneau marii artiști ai lumii. La 17 ani, George Enescu și-a făcut intrarea printr-un prim concert în salonul principesei, care a intuit geniul acestuia. Acesta i-a fost etern recunoscător pentru tot sprijinul acordat, considerând-o ca pe o a doua mamă, dedicându-i din operele sale. Elena Bibescu a murit la vârsta de 47 de ani, lasând în urma sa, în ciuda talentului și a faptelor sale, foarte puține detalii legate de existența sa.



 



Note de l'éditeur


L'auteur affirme

Cartea aceasta e operă de evlavie faţă de amintirea unei mari artiste de altădată, virtuoz al pianului, iubitoare a neamului ei. Arta i s-a risipit pentru totdeauna în eter, pe atunci tehnicile discografice aflându-se abia la începutul lor... Ideea cercetării vieţii ei scurte, strălucitoare şi tragice mi-a încolţit încă din episodul bârlădean al adolescenţei mele. Era un legământ, îndeplinit însă, după cum se vede, mult mai târziu. A fost, aşadar, o făgăduinţă spontană – un voeu, cum bine spun francezii – a unui tânăr. Nu-i fusese nici sugerată, nici cerută de cineva. În mod obişnuit, plătim în viaţă datoriile contractate de maturii ce suntem, obosiţi ai cărturăriei, consumaţi în împliniri sau în eşecuri, hârşiţi în bolovănişurile vieţii ori sleiţi de felurite extaze. De data aceasta însă, eu mă achit nu faţă de adultul încheiat ce sunt, ci faţă de rămăşiţa sacră a copilului din el, care aşteaptă înainte de a călători nu se ştie unde... Sper ca această carte să trezească amintirea unei artiste care a străbătut cerul vieţii ca un fulger: nu l-a înregistrat argintul prea multor pelicule, acul niciunui fonograf, peniţa niciunei sârguinţe erudite. A rămas o abstracţie.

C.D. Zeletin


Presse

  •  

    Domnului C. D. Zeletin, inspiratul biograf al Elenei Bibescu, admirație… - Pascal Bentoiu
  •  

    Factorul afectiv domină copleșitor o construcție fundată pe un imens material documentar, ce ar putea fi rodul unei vieți de studiu. - Barbu Cioculescu
  •  

    Exegeza lui C. D. Zeletin este în realitate un „stup de miere“ pentru istoriografii culturii românești din secolul al XIX-lea, o carte ce deschide un front arheologic în istoria muzicii noastre și-n enescologia națională și universală (…). Abia de azi înainte se va scrie mult despre Elena Bibescu, despre pianistica românească din secolul al XIX-lea. - Viorel Cosma
  •  

    Niciodată scrisul lui C. D. Zeletin, fie în calitate de poet sau tălmăcitor de poezie, fie în cel de memorialist, eseist, istoriograf nu mi-a apărut altminteri decât un produs de scriitor deplin, cu o solidă înzestrare. - Gheorghe Grigurcu
  •  

    Cartea este irezistibilă. Ea se citește cu nesaț, grație în primul rând bagajului bulversant de cunoștințe ale autorului dar și harului său de povestitor. - Francisc Lászlo
  •  

    Meritul cel mai mare al pianistei e legat de lansarea lui George Enescu în fața publicului parizian. - Sorin Lavric
  •  

    Nu-i ușor să zidești o astfel de operă. - Radu Șerban Palade

Signets

  • „Protectoarea lui George Enescu n-a apucat să cunoască nici măcar Rapsodiile române, deşi a avut revelaţia viitorului său de compozitor, aşa cum nici Lorenzo de’ Medici, protectorul lui Michelangelo Buonarroti, n-a apucat să se bucure de Pietà de la Roma, dar mai ales de splendoarea colosului David... Elena Bibescu i-a prevăzut însă lui George Enescu, cea dintâi, eternitatea.”


  • „În Franţa, ziarul Le Figaro consemna şi el evenimentul: „Principesa Elena Bibescu a revenit la Paris. În timpul şederii la Bucureşti, unde l-a însoţit pe fiul ei Anton, care-şi face aici serviciul militar, Majestatea Sa Regina Elisabeta i-a cerut să cânte pentru operele sale de binefacere. Concertul a fost splendid. Întregul Bucureşti monden a luat parte, iar reţeta a fost fenomenală. Pianul era împodobit cu triple ghirlande de trandafiri, lăcrămioare şi violete. Principesa Bibescu a obţinut un adevărat triumf“.”


  • „Proust n-a cunoscut-o prea bine pe principesă. E chiar ciudat, într-o oarecare măsură, dată fiind legătura afectivă cu băieţii ei. O anumită reţinere, subiect generos pentru psihanaliştii potenţiali, făcea din acest – totuşi – îndrăzneţ un retractil. Sfiala se vădeşte şi într-o importantă fotografie, reprodusă în Proust al său de Ghislain de Diesbach sub titlul Le côté de Guermantes malgré quelques personnes à côté care-i reprezintă pe prinţul şi prinţesa Edmond de Polignac, prinţesa Ralu Brâncoveanu şi copiii ei: contesa Anna de Noailles, prinţesa Hélène de Caraman-Chimay, prinţul Constantin Brâncoveanu, cărora li se adaugă Madame de Monteynar, Léon Delafosse şi Abel Hermant. În ultimul rând, pitit în spatele prinţesei Ralu Brâncoveanu, apare şi Marcel Proust, aproape decapitat de umărul principesei pianiste, întoarsă uşor cu faţa spre Edmond de Polignac şi arătându-i fără voie spatele. Proust, tânăr brun în haine închise la culoare, pare a fi stânjenit, ori a se feri şi de aristocratismul personajelor şi de perfectul alb vestimentar al grupului aristocrat, el fiind în armonie cromatică doar cu intruşii Léon Delafosse şi Abel Hermant.”


 
 

©2008-2013. Toutes les droits résérvés, Les éditions Spandugino.