Choose language   
 
  • Conferință și lansare de carte
    11.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Facultatea de Sociologie și Asistență Socială din Bucureșt
  • Conferință și lansare de carte
    11.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Facultatea de Sociologie și Asistență Socială din Bucureșt
  • Conferință și lansare de carte
    11.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Facultatea de Sociologie și Asistență Socială din Bucureșt
  • Conferință și lansare de carte
    10.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Universitatea Națională de Arte (Bucureşti)
  • Conferință și lansare de carte
    10.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Universitatea Națională de Arte (Bucureşti)
  • Conferință și lansare de carte
    10.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Universitatea Națională de Arte (Bucureşti)
  • Conferință și lansare de carte
    08.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Librăria Șt. O. Iosif (Brașov)
  • Conferință și lansare de carte
    08.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Librăria Șt. O. Iosif (Brașov)
  • Conferință și lansare de carte
    08.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Librăria Șt. O. Iosif (Brașov)
  • Conferință și lansare de carte
    04.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Club A, București
  • Conferință și lansare de carte
    04.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Club A, București
  • Conferință și lansare de carte
    04.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Club A, București
  • Conferință și lansare de carte
    03.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Facultatea de Matematică, Universitatea din București
  • Conferință și lansare de carte
    03.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Facultatea de Matematică, Universitatea din București
  • Conferință și lansare de carte
    03.02.2016
    Civilizația Analfabetismului de Mihai Nadin
    Facultatea de Matematică, Universitatea din București

Vă aşteptăm şi pe Blogul editurii:


Newsletter


In preparation

  • Întâlniri cu Solomon Marcus vol. 3
     by Authors
  • Biblia vitaminelor
     by Dominique Rueff
  • Fără leac
     by Pamela Weintraub
  • Bătăliile vieții
     by Luc Montagnier
  • Rani deschise 7
     by Solomon Marcus

Ne citesc



Open Wounds, 1, by Solomon Marcus

Collection: Distinguo

Nr. pag.: 1249
Format: 11,5x18 cm
ISBN: 978-606-92895-9-4
 
 


Price: 0 lei

Stoc epuizat



„Cuprinse într-un interval de aproape 40 de ani (1973-2011), scrierile de faţă exprimă reacţiile mele la evenimente cu care am fost contemporan sau la istorie şi la lecturi deosebite.” (Solomon Marcus)



 



Publisher's note


From the author

O ŞANSĂ PE CARE N-AM VRUT S-O RATEZ

- Prefaţa cărţii Răni deschise -

„O trăsătură comună a celor mai multe texte din această carte este faptul că ele au fost scrise ca urmare a unor invitaţii primite de la diferite instituţii (luând astfel forma unor articole, reproduse în prima secţiune a cărţii), sau constituie transcrierea unor expuneri orale invitate (acestea formează a doua secţiune a cărţii); altele sunt interviuri care mi-au fost solicitate (a treia secţiune); o a patra categorie include transcrierea unor dezbateri cu oameni ai şcolii, de la învăţători şi copii (inclusiv părinţi) de şcoală primară, profesori şi elevi din învăţământul preuniversitar, până la universitate şi postuniversitate (ultima secţiune a cărţii).
A fost o vreme in care mergeam în şcoli ca inspector (pentru acordarea gradului I unor profesori). Impresiile de la acele vizite au fost consemnate într-un caiet, ele m-au ajutat în orientarea mea ulterioară. Dar de la inspecţie ca sarcină de serviciu la vizită invitată e o cale lungă, onoarea de care am beneficiat în acest al doilea caz m-a încărcat de o răspundere incomparabil mai mare decăt în primul caz. Mi-am dat seama că mă aflu în faţa unor oportunităţi extraordinare, pe care n-am voie să le ratez. Dacă m-au invitat, înseamnă că-mi acordă încredere, că aşteaptă ceva de la mine. Dar de fapt, şi eu eram interesat să aflu mai mult despre ei. M-am simţit de două ori stimulat şi mărturisesc aici bucuria cu care am participat la acţiunile evocate mai sus. Această bucurie, această plăcere de a simţi interesul comun pe care-l am cu mulţi interlocutori ai mei le-am injectat, sper, în textele propuse cititorilor, chiar dacă, în cele mai multe cazuri, cele constatate nu erau vesele.
Cuprinse într-un interval de aproape 40 de ani (1973-2011), scrierile de faţă exprimă reacţiile mele la evenimente cu care am fost contemporan sau la istorie şi la lecturi deosebite. Perioada copilăriei, în anii treizeci ai secolului trecut; anii celui de al doilea război mondial, anii de studenţie, din perioada imediat următoare, decalajul dintre istoria relatată şi cea trâită, semnificaţia lui 23 august 1944; luminile şi umbrele din diferite perioade ale dictaturii comuniste; un nou mod de lectură a istoriei culturii românesti, prin aducerea in aceeasi albie a ştiinţei şi socio-umanului; rolul unificator al Junimii maioresciene ; cele două alfabetizări de neocolit: de la citit, scris şi socotit la folosirea calculatorului electronic; de la Haret la Moisil. Cum au apărut primele manuale în limba română: de la Gheorghe Lazăr la Traian Laescu. Decalajul dintre creaţie şi comunicare în istoria culturii româneşti; valoarea culturală a matematicii; contrastul dintre ştiinţa de azi şi cea de ieri; pro; aspecte antieducaţionale în mass media; cum modifică internetul procesele de învăţare şi predare; pericolul diabolizării internetului. România europeană, între pleonasm şi oximoron; cultura ştiinţifică, între oximoron şi limba de lemn; relaţia controversată dintre integrarea europeană şi identitatea naţională; de ce unii profesori nu se împrietenesc cu elevii lor şi de ce unii părinţi nu devin prietenii copiilor lor; de ce oscilează mulţi elevi între plictiseală şi distracţie; cum să înlocuim în şcoală modalitatea predominant imperativă cu una predominant interogativă; latura artistică a ştiinţei; câtă geografie şi istorie pot învăţa copiii, discutând cu părinţii şi cu bunicii lor; cât de relevant e bacalaureatul; dar doctoratul? De ce pătrunde greu ştiinţa secolului 20 în programele de învăţământ; de ce pierd copiii pofta de a pune întrebări, de îndată ce trec pragul şcolii; de ce nu reuşesc disciplinele şcolare să comunice între ele; relaţia dintre infinit şi Divinitate; limba română, mai subtilă decât mulţi dintre vorbitorii ei; cum arată serbările şcolare; de la prezumţia de nevinovăţie la cea de suspiciune; un posibil deficit de imaginaţie al literaturii şi teatrului (semnalat de Eugen Ionesco); paradoxul lui Diderot; cât de euclidiană este fiinţa umană; a face din joc o componentă inevitabilă a învăţării; rostul îndoielnic al inspectoratelor şcolare; o sperietoare: inspectorul; gradele acordate cadrelor didactice, sub semnul întrebării; succes şi valoare; de ce nu reuşesc disciplinele şcolare să comunice între ele; interdisciplinaritatea, o promisiune neonorată; transdiscipinaritatea; o eroare: obligaţia de a restitui manualul şcolar la sfârşit de an; poate educaţia să recupereze povestea? Umorul, un ingredient obligatoriu al unei educaţii de succes.
Toate aceste chestiuni fierbinţi şi multe altele pe care le discutăm în această carte sunt tot atâtea răni deschise, pe care nu avem dreptul de a le ignora.
Mulţumesc Editurii Spandugino pentru colaborarea exemplară în toate etapele, de la înregistrarea manifestărilor vorbite pănă la faza finală a editării lucrării de faţă.”
Solomon Marcus


Press releases

  •  

    De ce-aş citi?, TVR 1

    Editura Spandugino îl cultivă cu asiduitate pe Solomon Marcus, unul dintre oamenii care mă pot face mândru că sunt român… În Răni deschise, sfera subiectelor este uriaşă. - Tudor Călin Zarojanu


  •  

    Observator Cultural - LECTURI ÎN VREMURI DE AUSTERITATE. Müller, Marcus, Savage, Larsen

    Editura Spandugino, descoperită nu demult, datorită unui volum închinat lui Mihail Manoilescu, se avîntă la rîndul ei în a promova nume de autori cu rezonanţă. Aşa avem la îndemînă un volum extrem de elegant – asemănător cu cele din faimoasa colecţie „Pleiade“ –, dedicat profesorului Solomon Marcus. În colecţia, cum altfel, Distinguo, sînt reproduse articole, conferinţe şi cîteva „interviuri cu oameni ai şcolii“, adevărate dezbateri pe teme nu doar legate de educaţie şi învăţămînt. Volumul intitulat, melancolic, Răni deschise este prin natura lui compozit. - Cristina Manole

Bookmarks

  • „Întreaga mea existenţă a fost marcată de locurile şi perioadele istorice în care m-am născut şi m-am aflat. Orice modificare a lor mă falsifică, dacă nu cumva mă desfiinţează ca fiinţă umană şi ca personalitate... Cel mai important lucru care trebuie schimbat în România este sistemul ei educaţional. În acest sens sunt direcţionate cele mai multe dintre acţiunile mele din ultimii 30 de ani.
    Întreaga mea acţiune este o replică la izolarea disciplinelor, la insuficientul lor metabolism. Miza mea este nu de a-mi investi sufletul într-o disciplină în dauna altora, ci de a le conecta, pentru a trece astfel la acel spirit integrativ, fără de care înţelegerea lumii şi înţelegerea propriei noastre identităţi rămân nerealizate. (p. 363) ”


  • „Visez o şcoală şi o universitate în care elevul şi, respectiv, studentul să nu mai fie păziţi poliţieneşte la examen, pentru că ceea ce li se cere nu constă în reproducerea unor date, ci în construirea unui discurs propriu, pe o temă inedită....Visez o şcoală în care obezitatea manualelor rămâne de domeniul trecutului, o şcoală în care accentul cade pe „gândirea cu capul tău“, o şcoală în care elevul nu este pus să verifice corectitudinea unor adevăruri găsite de alţii, ci este stimulat să încerce să descopere şi să inventeze făcând apel la propriile sale resurse intelectuale; o şcoală în care elevul este stimulat să construiască un discurs personal pe o temă pe care tot el o identifică drept interesantă; o şcoală în care eşti stimulat să reacţionezi critic la opiniile altora, dar şi la propriile tale opinii anterioare. (p. 233 - 234) ”


 
 

©2008-2013. All rights reserved, Spandugino Publishing House.