Marie-Claude Blais

 Marie-Claude Blais, Marcel Gauchet și Dominique Ottavi sunt filosofi. Au mai publicat împreună: Conditions de l’éducation (2008) [Condițiile educației], Pour une philosophie politique de l’éducation (2013) [Pentru o filosofie politică a educației]. 

Marie-Claude Blais a primit Premiul Guizot al Academiei Franceze pentru cartea La Solidarité. Histoire d’une idée (2007). 

Marcel Gauchet, director emerit de studii la École des Hautes Études en Sciences Sociales (Paris) și redactor-șef al revistei Débat, este autorul apreciatelor cărți Dezvrăjirea lumii. O istorie politică a religiei și Ieșirea din religie, traduse și în limba română. 

Dominique Ottavi predă științele educației la Universitatea Paris Nanterre și este autoarea mai multor volume despre psihologia copilului și educație. 

30,00 RON

Ce înseamnă a învăța? Ce presupune și cum are loc învățarea? La aceste întrebări, școala contemporană aduce un răspuns categoric: școala tradițională s-a înșelat, ea a vrut să transmită cunoștințe inoculându-le, prin intermediul dascălilor, unor elevi pasivi. Această pedagogie prin impunere nu funcționează. Ea trebuie înlocuită cu o pedagogie activă, care face din copil actorul construirii cunoștințelor sale. Ne aflăm însă în momentul când răspunsul acesta se dovedește a fi la fel de fals, în semi-adevărul lui, ca și filosofia anterioară. Totul trebuie luat de la capăt. Este problema fundamentală a școlii de azi, căzută într-o incertitudine totală privind natura activității pe care o are de îndeplinit. 

Aceasta este și problema pe care cartea de față se străduiește s-o clarifice, mai întâi degajând originile istorice ale acestui model pedagogic, apoi arătându-i, prin mai multe exemple, limitele. În sfârșit, și în mod special, propunând o reflecție asupra unei experiențe primordiale a cărei amintire adulții o resping: dificultatea de a învăța, care este inseparabilă de necesitatea unei transmiteri. Cu ce condiții, în ce fel, prin ce mecanisme este posibilă o asemenea transmitere? Nu e vorba aici de a oferi niște soluții de-a gata, ci de contribui la schițarea cadrului unui necesar efort de reîntemeiere.